با ما در ارتباط باشید : ۲۸۴۲۷۲۷۲-۰۲۱

چرا باید در زمان تورم جوانه ها محلول پاشی فروت ست را انجام دهیم؟

🔺چرا باید در زمان تورم جوانه ها محلول پاشی فروتست را انجام دهیم؟
خاک های قلیایی یکی از مشکلات اصلی در صنعت کشاورزی و خصوصا پسته کشور است؛ علاوه براین مهم، گستردگی کمبود عناصر میکرو در عمده خاک های کشور ما نیز از دیگر مشکلات پیشروی این صنعت می باشد.
در اوائل بهار و اواخر زمستان که دمای خاک پایین است و برگ ها ظاهر نشده اند، و جریان شیره های گیاهی بسیار کُند است، تغذیه جوانه ها بسیار اهمیت دارد، زیرا جذب عناصر غذایی بطور مناسبی انجام نمی گیرد، در این حالت محلول پاشی درختان میوه برای ذخیره سازی عناصر مورد نیاز برای شروع فعالیت مجدد گیاه و رشد جوانه ها و گلدهی و تشکیل میوه بسیار مفید خواهد بود. محلولپاشی به عنوان یک روش مکمل تغذیه ای در باغبانی سال هاست که کاربرد دارد.
در آغاز فصل همواره بین رشد رویشی و رشد زایشی (تشکیل میوه) در گیاه این رقابت وجود دارد؛ در نتیجه هر کشاورز قادر خواهد بود با یک تغذیه اصولی و به موقع، رشد رویشی و همچنین جهت گیری نادرست این رقابت به یک سمت را کنترل نماید.
در پسته، جوانه های رویشی و جوانه های گل آذین راسی هر دو تقریبا در یک زمان یعنی اوایل فروردین، متورم می شوند.
فروت ست ( Fruit Set ) را می توان این گونه تعریف کرد: نسبت میوه های تشکیل شده به مجموعه گل های باقی مانده؛ با توجه به این تعریف می توان به اهمیت این مرحله و نقش بسزای آن در عملکرد نهایی پی برد.
❇️ مزایا و دلایل محلول پاشی :
محلول پاشی فروت ست، مقاومت جوانه های گل را نسبت به سرمای زمستانه و بهاره افزایش میدهد. عناصر غذائی که همراه با محلول پاشی جذب سرشاخه ها و جوانه های گل می شوند غلظت این عناصر را در درخت بالا میبرند. هر چه میزان عناصر غذائی جوانه ها و سرشاخه ها بالاتر باشد مقاومت آنها نسبت به سرما نیز افزایش مییابد.
علاوه بر مزایای فوق محلول پاشی در تغذیه اول فصل رشد درخت موثر است. در اول فصل رشد بخش هوایی درخت شامل برگها و بعدا” جوانه های گل فعالیت خود را با رشد سریع آغاز میکنند. این در حالی است که ریشه های فعال هنوز به اندازه کافی شروع به رشد و نمو و جذب عناصر غذایی از خاک نکرده اند.
❇️ نقش فروت ست در تشکیل میوه
تغذیه نامناسب عناصر غذایی بخصوص عناصر روی و بُر تاثیر زیادی در تشکیل گلها و در نتیجه کاهش محصول سال آینده دارد. در میان عناصر غذایی، ازت، روی و بُر بیش از همه در گرده افشانی و تشکیل میوه تاثیر دارند.
🍀 ازت سبب افزایش طول عمر تخمک و طولانی شدن دوره گرده افشانی موثر در بهار می شود. مصرف بیش از اندازه آن، تحریک رشد رویشی و کاهش تشکیل میوه را به دنبال دارد.
🍀 روی در بیدار شدن به موقع جوانه های رویشی و زایشی از خواب زمستانه و گرده افشانی موفق، نقش دارد. باغات مبتلا به کمبود روی دیرتر از باغات سالم از خواب بیدار می شوند، فاصله میانگره ها در درختان کوتاه شده و سر شاخه ها حالت جارویی پیدا می کنند. در حالت کمبود خفیف و متوسط این عنصر، ضمن کوتاه شدن میانگره ها، حاشیه برگها موجی شکل می شود. از اثرات بازر ناشی از کمبود روی می توان به کاهش تعداد میوه در خوشه ها و همچنین تشکیل تعداد زیاد دانه های پوک اشاره کرد و محلول پاشی روی در افزایش وزن دانه ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.
🍀 عنصر بُر در گرده افشانی به عبارتی در برداشت محصول و لقاح نقش مهمی دارد. نقش عمده این عنصر در گلدهی و در قوه نامیه گرده و تلقیح اثبات شده است. طول عمر دانه گرده و طول لوله گرده مستقیما به عنصر بر وابسته می باشد. در شرایطی که کمبود بُر در باغ خیلی شدید باشد خسارت این مرحله شبیه به خسارت سرمای شدید می باشد. حفظ میزان بر موجود در برگ ها و فراهم کردن آب کافی در طول این فصل، از تشدید تشکیل میوه های پوک جلوگیری به عمل خواهد آورد. پوکی پسته ناشی از عدم تشکیل جنین تا حد زیادی می تواند ناشی از کمبود بر در برنامه غذایی گیاه باشد کمبود این عنصر موجب ریزش خوشه های گل در درختان جوان می شود. از علایم کمبود بُر پیچیده شدن و قاشقی شدن حاشیه برگ ها و پوکی محصول و تنکی خوشه می باشد.
لذا توصیه میشود در زمان مناسب یعنی زمان تورم جوانه ها محلول پاشی فوق انجام گیرد.
⭕️ پیشنهاد جنوبگان ⭕️
✅ فروت ست جنوبگان ۲.۵ لیتر در هزار + ✅ زینکاسل ۱ لیتر در هزار + ✅ رکتیفایر ۲۵۰ گرم در هزار

✳️ برای نتیجه گیری بهتر :

  • در صورت امکان: آبیاری باغ دو سه روز قبل از محلول پاشی برای حصول نتیجه مطلوب
  • اختلاط کودها در حجم نهایی (تانکر)
  • آزمایش اختلاط کودها در سطح محدود (اگر سابقه این محلولپاشی و طبق توصیه کارشناس باغ نباشد)
  • نیازی به اختلاط سم در این زمان نمی باشد.